Att långsamt börja träna

Sen efter förlossningen har jag tänkt på hälsa en del. Överallt bombarderas jag av nyförlösta som antingen ska träna på en gång eller direkt ser ut som innan de blev gravida och jämt är fixade från topp till tå. Inget av det är fel, men om jag nu haft de tankarna hade jag först och främst inte orkat i början. De tre första veckorna var godis dessutom min huvudföda för att få snabb energi bland all amningsträning, pumpning och ersättningsfix. Ska heller inte glömma alla kvällar med timmar av skrik. Någon tanke på vikt eller träning fanns inte. För min del njöt jag inte ens av att ha blivit mamma fullt ut innan jag till slut släppte amningen för att få lite ro. För mig var det det bästa jag kunde göra för min hälsa. Hälsan som betyder att hjärnan och själen får må bra. Vad är hälsa för dig?

Träning och motion är såklart bra för kropp och själ, så länge man inte försöker stressa kroppen för mycket. Jag har inte förrän nu börjat ta tag i styrketräningen och försöka få in den i vardagen med Harry. Det gör jag för att i framtiden orka. Under graviditeten tränade jag (lugnt) in i sjunde eller åttonde månaden. Jag är tacksam för det även om jag inte på något sätt är tränad längre eller ens var innan. Men det gjorde nog mycket för min ork i 9 månader och att jag inte hade några besvär.

Tidigare när jag satt igång med träning har det varit fullt ös framåt med resultat så snabbt som möjligt. Och det har alltid handlat om minus på vågen. Den där hetsen är inget jag står bakom då det oftast blir pannkaka av det hela. Nu för tiden symboliserar det heller inte hälsa för mig. Jag må ha ett flertal mammakilon kvar att gå ner innan jag är nöjd, men nöjd betyder för mig i det här fallet att kläderna innan graviditeten ska sitta bra igen. Och det får ta den tid det tar. Hälsa är numera att orka och må bra i själen, inte pressa kroppen i jakt på resultat.

Mitt främsta mål är däremot att bli starkare, därav styrketräningen. Harry blir inte direkt lättare och kan oftast bara vaggas till sömn på kvällarna vilket betyder att musklerna får jobba ordentligt. Jag vill dessutom bli en mamma som orkar med hans vardag och inte missa något för att jag är trött, och den där orken tror jag kommer på köpet med att man håller igång, vad det än är.

Vad gör du för att ha ork i vardagen?

För ett tag sen köpte jag en Fitbit för att motivera mig till att börja träna. Målet jag satte upp var att gå minst 10 000 steg om dagen. Det har jag hållit sen ett par månader tillbaka och är en skön rutin jag har fått in, med ett litet uppehåll under Magnus semester då vi gjort annat eller det varit för varmt för att gå ut. Det blir oftast en promenad mitt på dagen. Det är skönt att få komma ut när det är varmt och inte bara sitta inne hela dagarna.

Nu när det förhoppningsvis blir lite kallare tänkte jag försöka få in en springtur då och då efter att Magnus kommit hem från jobbet. För mig är det bästa sättet att rensa huvudet och må bra i kroppen. Att ta ut sig på ett lagom sätt.

You may also like

32 kommentarer

  1. Träning är så nyttigt för kroppen och knoppen. Jag har nog inte riktigt förstått hur viktigt det är förrän senaste året när jag började träna ordentligt. Nu kan jag inte vara utan det. Så skönt efter ett pass.

  2. Jag har också tänkt ta tag i det snart. Tiden går snabbt om min flicka är ju över två år nu 😬🤷‍♀️
    Men har liksom inte haft lusten och vilja..för jösses vad mycket vilja som krävs för att orka alla dagar.
    Jag håller tummarna för dig…bra jobbat /Jenny

  3. Visst är det viktigt att hålla sin kropp i god form, men träningshets tror jag inte på heller. Att promenera ger massor utan att slita på kroppen. Själv har jag hästar, så skötsel av dom och stallet samt ridning ger mig både motion och styrketräning utan att gå på gym😊

  4. Ja hälsa är verkligen inte vad som står på vågen utan hur man mår. För mig är hälsa en glad mage som får rätt typ av kost, träning eller bara vardagsmotion, mindre stress och en positiv inställning.

  5. Hälsa handlar om att vi mår bra fysiskt, psykiskt och socialt,att träna för att andra säger att man ska göra de brukar inte gå så bra, det gäller att man själv har motivationen och drivet till träningen. Och att träna direkt efter en förlossning bruka inte rekommenderas utan man bör gå på sin efterkontroll hos barnmorskan först. Man bör också ta de lugnt till en början, kroppen har gått igenom mycket under graviditet, och magmusklerna bör stärkas upp och aktiveras, magaktivering är jätte viktig för oss nyförlösta mammor. När de kommer till träning så känns efter själv vad din kropp orkar och gör något du tycker är roligt och som motiverar dig att vilja fortsätta, träning ska vara kul och inte en känsla ”åå nej jag måste träna ikväll”. Vad vågen visar, de är skit samma, att du mår bra och trivs med dig själv är det viktiga, ibland är det bra om man inte äger en våg för vissa väger sig varje dag och förväntar sig stora förändringar över en natt :)

    1. Precis vad jag menar med mitt inlägg. :) jag gjorde inte ett dugg innan min efterkontroll och hade inte ens en tanke på det innan det. Håller helt med dig om att göra något man själv tycker om.

  6. Hälsa handlar om att vi mår bra fysiskt, psykiskt och socialt,att träna för att andra säger att man ska göra de brukar inte gå så bra, det gäller att man själv har motivationen och drivet till träningen. Och att träna direkt efter en förlossning bruka inte rekommenderas utan man bör gå på sin efterkontroll hos barnmorskan först. Man bör också ta de lugnt till en början, kroppen har gått igenom mycket under graviditet, och magmusklerna bör stärkas upp och aktiveras, magaktivering är jätte viktig för oss nyförlösta mammor. När de kommer till träning så känns efter själv vad din kropp orkar och gör något du tycker är roligt och som motiverar dig att vilja fortsätta, träning ska vara kul och inte en känsla ”åå nej jag måste träna ikväll”. Vad vågen visar, de är skit samma, att du mår bra och trivs med dig själv är det viktiga.

  7. Jättebra inlägg, och då menar jag det verkligen. Det är sådan hets på er som får barn nu efter 2010. Man ska ha kroppen som den såg ut innan man fick barn och gärna när bebis kommit ut genom snippan. När jag fick sonen 2004 var det helt lugn, jag tog promenader och gjorde det jag ville, var 20 år och kände aldrig det där. Ingen pratade om att gå ner i vikt eller komma i form, man fick bara vara mamma. Men nu folk ska träna och man sak gärna ha PT och hela faderullan, det är viktigare med den perfekta kroppen framför att vara mamma till sitt barn. Ta lugna promenader och bara njuta av den korta tiden barnet är liten.

    1. Tack så mycket! Låter som en mycket bättre tid. Det är jobbigt ibland när kroppen ska vara i fokus hela tiden. När de första kommentarerna man får om man träffar någon man inte sett på ett tag handlar om just hur det går med vikten. Här har man fått något av det mesta fantastiska som finns, då kan man väl sluta tänka på siffror en stund och njuta.

  8. Jättebra inlägg! Jag tog det väldigt försiktigt efter mina förlossningar, ville inte skada mig, hade ganska ont i rygg och fogar… Nu siktar jag mot sthlm maraton 2020, kände för att utmanamig själv och ha ett mål med träningen 😃

    1. Tack så mycket! Och wow, det var inget dåligt mål! Tänkte själv sikta på något lopp, fast lite kortare, ska bara kom igång lite mer med löpningen. :)

  9. Väldigt bra och tänkvärt inlägg! Mitt bäcken ”växte” ihop snett efter jag började träna för hårt och för tidigt efter första sonen! Tog 2,5 år hos naprapat/sjukgymnast att bli av med smärtan!!

  10. Jag har tre barn och jag har aldrig börjat träna direkt efter, utan sucssesivt tog jag bara längre och längre promenader.
    Nu för tiden är barnen stora så nu tränar jag på gym, tar mig ut i spåret för att bibehålla min nyvunna hälsa(efter ett jobbyte) har såååå mycket energi, håller även på med Cambridgekuren och jag lagar mat och bakar som aldrig förr, till min mans förtjusning, själv ätr jag bara 3 shaker och 3 liter vatten om dagen. Och av det så kommer energin, jag är förbluffad :)

  11. Motivation är A och O. Jag har börjat lite smått. Promenader/powerwalks varje dag. I början av September får jag börja styrketräna och jag längtar!!

  12. Låter som att du har en riktigt sund inställning till träningen! Det stjälper mer än det hjälper att försöka stressa fram någonting. Att börja långsamt och låta det ta tid kommer att ge ett mycket bättre resultat i slutändan ändå :)

  13. Jag har haft samma problem kring amning, hälsa och träning. Det är nästan alltid sån hets att gå ner och bli Fit direkt, men jag menar, man har burit på ett barn i 9 månader. Om kroppen inte ser exakt likadan ut som innan är det inte konstigt. 😂 min son är 4 månader, och jag kör på promenader och räknar kalorier. Det funkar perfekt för mig och jag har redan tappat 10.5 kg. Jag vill gärna ner 5-10 kg till, men det får ta sin tid :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.