Fem en fredag v. 22: Noll koll

Ja men som sagt, jag var på sommarfest med jobbet igår. Det var jättekul. Middag med gameshow, uppträdande av David Lindgren och så dans/mingel. Det blev senare än tänkt så dagen har varit trött, men det är ju så det kan bli ibland. Nu väntar en helg med aktiviteter. Ingen rast, ingen ro. Och nu kom frågorna senare än tänkt, men jag slumrade till lite vid läggningen av barn. Men den som väntar på något gott…



Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.



De som länkade förra veckan var: Merika, Janerik, BP, Susanne, Nilla, corkystyle, Paula, Mrs Calloway, Debutsky, Karoleen, Hannele, Madeleine, Hanna, Christian, Klimakteriehäxan, Susie, Susanne, Sara, Ingrid, fighterwomen09

  1. Vad skulle du vara den sämsta tänkbara experten på?
  2. Vilken situation får dig att känna dig helt oförberedd?
  3. Vad är du den minst självklara personen att ge råd om?
  4. Vad är något som verkar enkelt för alla andra?
  5. Vilken uppgift skulle du helst delegera direkt om du kunde?

Vad skulle du vara den sämsta tänkbara experten på?
Golf. Totalt ointresserad och fattar inte spelet. Till och med curling är roligare.



Vilken situation får dig att känna dig helt oförberedd?
Varje gång jag ska prata framför folk.



Vad är du den minst självklara personen att ge råd om?
Hur man får saker gjorda.



Vad är något som verkar enkelt för alla andra?
Hur man minglar.



Vilken uppgift skulle du helst delegera direkt om du kunde?
Svara på sms. Jag är urusel på det.



Hoppas du får en bra start på helgen!



Lägg till din länk här du också om du deltar i dagens frågor:

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

Continue Reading

Senarelagt

Morrn! Hoppas du mår bra. Det gör jag med trots en senare sommarfest med jobbet igår. Jag hade däremot inte förberett frågor på förhand igår, så Fem en Fredag dyker upp ikväll istället. :)

Hoppas du har en fin fredag och kan berätta om den sen!

Continue Reading

God jul!

Jag hoppas du har haft några riktigt fina juldagar, oavsett hur du har spenderat dem. Kanske har du varit hemma, bortrest, med familj eller vänner eller dina djur.

Själv har jag varit hemma med familjen. Svärmor, mamma och min bror kom över igår för julmiddag och paketöppning, godis och Kalle Anka.

Sen blev jag sjuk. Jag försökte hålla det borta men så snart julafton blev kväll visste jag att det inte skulle gå. Så här är jag, förkyld, men utan att jag är så förvånad. Jag visste att kroppen inte skulle kunna motstå några sjuka dagar efter den här mentalt påfrestande hösten. Så nu laddar jag om.

Jag har ingen tankeverksamhet för frågor till imorgon, tyvärr. Det får bli ett juluppehåll medan jag kryar på mig. I stället får det blir 2026 års första frågor nästa vecka. Hur märkligt är inte det? Ett nytt år är snart här.

Tack för i år kära läsare!

Continue Reading

Mañana, mañana

Jåo. Tillbaka i Sverige efter två och en halv vecka på Åland. Det känns som om sommaren är slut och ändå har jag nu 1,5 veckas semester kvar. Men det är väl för att jag inte har en gräsmatta och havet precis utanför. Att jag inte kan gå ut barfota och andas in havsluften på morgonen och konstatera att det blir ännu en dag på stranden. Att det största bekymret är just vilken strand vi ska bada på, den precis vid våra fötter eller den en kort bilresa förbi kohagarna där vattnet varit 25 grader varmt (och jag därför utan problem kunnat bada) och folktomt.

Älskade Åland. Nästa år är vi nog där längre. Inga bekymmer, mañana, mañana osv. Vi har haft besök i olika omgångar, haft egna äventyr, träffat och lyssnat på KAJ, grillat, ätit glass i stora lass, varit på cruising. Listan fortsätter. Barnen har somnat sent och vaknat sent och har inte behövt någon av de tjocktröjor jag packade ner då väderprognosen innan vi åkte visade likadan sommar som förra året. Jag har löst korsord i mängder och endast druckit en kopp te. Springturerna har varit så härliga i morgonsolen.

Att vi trivs på Åland är en underdrift och vi har skapat ytterligare minnen för livet.

Och ja, det största var nog KAJ. De spelade på RockOff och vi tog emot dem på flygplatsen tillsammans med Ålandstidningen som gjorde en liten intervju. Jag älskar KAJ. Jag var väldigt skeptisk till deras uppträdande i Mello och jag knappt ens hade hört låten, men under dessa månader har jag insett hur talangfulla de är med fantastiska texter. Och så roliga, och trevliga. Att jag spelat låtarna här hemma sen i våras gjorde att hela familjen numera är KAJ-fantaster.

Nu väntar tid hemma utan särskilda planer. Lite fix, lite städ, bara vara. Jag önskar mig ett rejält regn- och åskväder så skulle slutet på den här semestern vara perfekt.

Hur har du haft det?

Continue Reading

Startskottet för vabruari månad har gått

Jag hade tänkt publicera det här inlägget tidigare idag torsdag, men jag blev knockad av feber och halsont. Det var ju självklart efter att ha varit hemma med sjuka barn så länge. Men med det sagt blir det heller ingen Fem en fredag i morgon. Jag är helt enkelt för sjuk.

Så var januari över. Det märks att det har blivit en aning ljusare ute. Jag är nog inte den enda som tycker att januari är en av våra segaste månader så jag är glad att det är februari, och inte bara för att det är min födelsedagsmånad. Däremot har vi verkligen kickat igång vabruari. I två veckor nu har barnen i omgångar varit hemma sjuka – om än mest Clara. Hon har inte varit på förskolan på tio dagar. Det är mycket som går och på förskolan är många sjuka. Nu peppar peppar verkar hon vara på bättringsvägen i alla fall. Men som sagt, då blev jag sjuk istället.

Trots det har några positiva förändringar tillkommit sen terminsstart som jag får se om det håller i sig. Jag har haft både frukost och lunchlåda med mig när det har varit kontorsdagar – det är en stor bedrift, och ett mål att sträva mot under den här terminen. Tänk vad mycket pengar jag förhoppningsvis kommer spara. Jag har även testat att börja duscha på kvällarna. Jag har märkt att det gör morgnarna lättare och mindre stressigare när ett moment går bort.

En del roligheter har jag i alla fall lyckats klämma in under månaden som varit. Min mamma fyllde år i slutet av januari och som julklapp/födelsedagspresent gick vi och såg Les Misérables på 3Arena. Det var en spektakulär upplevelse! En arenaturné med musikalen i endast sång. Peter Jöback var som vanligt fantastisk (och Tommy Körberg) och resten av casten var fenomenala.

Harry har även haft en nystart med fotbollen och har hunnit med två fotbollsträningar – den här gången tycker han det är riktigt kul då flera av hans kompisar från skolan är med i laget. Det är mycket fotboll annars också med prat om spelare och en önskan om fler fotbollströjor än bara den med Mbappé han fick i julklapp.

Nu får vi se hur helgen blir – massa vila och honungsté tänker jag mig för att bli frisk.

Continue Reading