Ålandsbesöket

Om jag kunde skulle jag ta med mig familjen tillbaka till Åland igen och bara vara, glömma alla måsten. Jag är dock tacksam för den långhelg vi fick för nu drygt två veckor sen. Hujeda mig vad tiden går när man har fullt upp.

Vi åkte från Kapellskär. Här ska jag avslöja något jag inte yppade under hela resan för att inte jinxa något eller stöta på problem. Väl i bilkön väntandes på att checka in oss inser jag att jag glömt mitt id-kort samt ett betalkort hemma. I dessa covid-tider och covidbevis knöt det sig såklart i magen om jag skulle behöva visa upp id, men det hände aldrig. Jag brukar alltid dubbelkolla att allt är med i plånboken, men inte denna gång. Som jag andades ut på båten hem igen sen och tackade för att inre gränskontroller upphört.

I stugan var det sig likt sen vi sist var där för två år sen. Vår värd hade tänt en brasa vilket var extra skönt då det regnade när vi kom. Efter ett besök i affären blev det korvgrillning på altanen och kvällspromenad med dubbel regnbåge. Jag saknar verkligen luften. Den är speciell på landet mitt i naturen.

På fredagen började vi morgonen framför brasan. Höjden av mys under helgen nådde inga gränser! Vi tog sen en sväng med bilen och besökte olika platser, som flygplatsen (haha) och Taffelfabrikens butik för att köpa chips och snacks i mängder. Chips från Taffel är riktigt gott.

På lördagen fick vi strålande sol! Vi åkte in till Mariehamn och besökte Ålands sjöfartsmuseum och Pommern. Det är ett bra utflyktsmål för alla.

På våra dagliga promenader fram och tillbaka längs vägen vid stugan hälsade vi på kossorna.

Jag längtar redan till nästa år när vi kan åka dit igen. Underbara, härliga ställe.

You may also like

6 kommentarer

1. Så kul att ni har hittat ett favoritställe att längta tillbaka till. Jag har en bloggvän som bor på Åland, fast hon har i skrivande stund lämnat ön för en annan ö, Madeira. Vi seglade till Åland på 90-talet och hela skärgården är så fantastiskt vacker.
    Hoppas ni känner er något stärkta inför fortsättningen av hösten.

2. Förstår din nära-panik-känsla när du upptäckte att du glömt id-kort och betalkort hemma. Men ni grejade det hela och vistelsen på Åland blev en succé.

Härliga bilder på Hugo och Clara och groupien såklart:-)

PS. Så smart av er att köpa regnkläder några storlekar större. Då håller de ju några år till när barnen växer. Dessutom ser klädseln så himla rolig ut på barnen:-) DS.

3. Älskar Åland. Min man är uppvuxen där och åååh, att få se dessa bilder gjorde längtan stor. Vi brukar bo i Strandnäs när vi är där, men hans föräldrar har också stuga i Eckerö så ibland blir det ditåt :)