Hemma från Gävle

Det är vecka två på min semester, och vi kom i söndags hem från Gävle efter att ha varit där en vecka. Det blev inte den perfekta semestern, men det var skönt att komma bort lite. Precis som hemma var vädret nämligen inte det bästa. Vi hade rätt mycket regn, och vi alla var dessutom lite krassliga vilket sänkte humöret.

Men det blir vad man gör det till, och summa summarum var det ändå en bra vecka. Efter regn kommer ju sol, och några dagar kom den dessutom före så vi har absolut hunnit med att vara ute i trädgården och fått sol på oss. Jag hann med att få en fin sandalbränna.

Dagen efter vi kom åkte vi på vår årliga utflykt till Söderhamn och det flygmuseum som finns där. Det är ett toppenställe där de dessutom har en väl tilltagen lekhörna perfekt för barn. Våra båda älskar att leka runt.

När det inte regnade blev det grillning. Jag ser fram emot fler grillkvällar på Åland, förhoppningsvis i varm kvällssol. En kväll hade vi riktig tajming och grillade färdigt maten precis innan det kom ett ordentligt ösregn. Tur det bara är mysigt då att sitta på verandan och äta middagen.

Tre av fyra badade i havet. Gissa vem som inte gjorde det? :)

Barnen har trivts, och ofta sprang de upp till min tremännings hus och lekte med hennes barn där. Det är kul att se hur barnen vuxit och gör saker själva. Det är väl också skillnaden mellan att bo i hus på landet vid en lugn återvändsgata och lägenhet inne i stan. Här skulle jag ju aldrig kunna släppa iväg barnen.

På kvällarna blev det mycket korsord. Som jag älskar det! Det är riktigt avkopplande, tills man sitter där med de sista rutorna och får googla på svaren… :)

Glada barn i en vattenspridare får avsluta det här. Sommaren är härlig!

You may also like

9 kommentarer

1. Bilderna ser betydligt mera positiva ut än vad du skriver i början på inlägget. Vädret är ju tyvärr nåt man inte själv kan påverka, även om jag ofta skulle vilja styra när det regnar – typ på kväller och nätter. Som just nu till exempel.
    Här i nollåttaland har vädret varit oförskämt bra – tycker jag.
    Hoppas nu att ni har en härlig del 2 av semestern på Åland.

2. Trist när vädret inte är perfekt för en semester! Här har det varit otroligt fint semesterväder – men vi vill inte ha det!! För det första är vi pensionärer och lediga jämt, för det andra så har vi tröttnat på sol och vill ha regn istället. Igår kväll fick vi för 3:e gången sen april 5 mm med regn och vi blev så lyckliga. Även om vi ville att det skulle regna hela natten men så glada fick vi inte vara. Så olika är vi och vädret…
    KRAM-Susie

3. Mysig familjesemester, vädret rår man som bekant inte på. Det måste kännas skönt att låta barnen knata iväg utan att behöva oroa sig över trafik och annat.
    Jag älskar också korsord, löser minst ett om dagen, gärna till min långa sena frukost, privilegiet med att vara pensionär.
    Önskar dig en fortsatt fin semester, ni har ju det bästa kvar, ert happy place på Åland!

4. Kul vecka ni hade i Gävle. Jag ska faktiskt åka till Gävle på söndag för att sedan åka till Söderhamn. Jag ska besöka morsan och hennes man som bor där. Trist när vädret inte är tipp topp. Här har vi grillat på boendet jag bor på.

5. Jag blir splittrad av det där med regnet. Jag tycker vi fått rätt mycket regn här nere i Växjö, ändå är vattennivåerna låga. BP har rätt vi behöver ett sätt så att vi kan styra så regnet kommer på nätterna.
    Nu hoppas jag ni får en skön solig semester på Åland!

6. Det låter och ser ut som en härlig vecka trots vädret och krasslighet. Jag kan förstå att flygmuseet är populärt hos barnen. Jag har bara besökt det i Linköping, men där fanns massor att se. Här har vi haft soligt så hagarna torkade ända fram till semestern började, och nu har det nog regnat ikapp lite. Men visst är det mysigt att sitta under tak och äta grillmat medan det regnar.
    Jag förstår att du inte badade i havet, och själv har jag inte doppat mig än :)