Utflykt till Fjärilshuset

Mitt i Hagaparken här i Stockholm ligger Fjärilshuset. Efter mina snart 33 år i livet och som Stockholmsbo kan jag inte minnas att jag någonsin varit där, så det blev en premiär igår. Vi packade in oss i bilen på förmiddagen för något som blev en heldagsutflykt. Någon som tidigare varit där?

Fjärilshuset Haga Ocean

Fördelen med att gå på museum och liknande en vanlig måndag är att det inte är så mycket folk. Riktigt skönt! Fjärilshuset beskrivs som en tropisk regnskog mitt i Stockholm där man får gå fritt bland fjärilar och sen titta på massvis av fiskar och hajar i deras akvarium Haga Ocean.

Inte nog med att man fick se upp för alla flygande fjärilar, jag var rädd för att råka trampa på någon av alla dem som slog sig ner mitt på gångbanorna. Vackra var de i alla fall, och det var rätt skönt minst sagt att gå inomhus i tropisk värme när det var bitande kallt utanför.

Vi tittade sen på alla intressanta fiskar och hajar i Haga Ocean. Harry var fascinerad.

När vi var klara passade vi på att ta en liten runda i Hagaparken så Harry fick sova. Det var ett bra tag sen någon av oss var där. Det är en riktigt fin park även om det just igår var rätt halt och slaskigt.

Innan vi åkte hem tog vi en sväng till grannen Mall of Scandinavia för en sen lunch. Harry sov fortfarande så vi kunde njuta av lunchen, något som annars är rätt ovanligt, hehe. Det blev sen en lugn och stilla kväll. Hur har din tisdag börjat?

You may also like

33 kommentarer

1. Min tisdag har börjat lugnt. Jag vakade av igår efter helgen och större delen av dagen sov jag. På kvällen var jag på ett årsmöte nära hemmet och sedan pluggade jag en stund, inte så länge.
    Idag ska jag plugga några timmar i vart fall och ikväll planerar jag att gå på veckomässan i Kista kyrka. Om inget dyker upp under dagen som ändrar mina planer. Men än så länge sitter jag med en stor kopp kaffe och ska absolut ha en till innan det är dags att fånga dagen (innan den fångar mig och bara försvinner).

Fjärilshuset har jag varit i ett antal gånger. Men nu är det flera år sedan så dit borde jag kanske bege mig någon dag. Speciellt jag som är frusen har extra glädje av att vara där. :-)

Hoppas du får en fin tisdag!

2. Jag har varit där men det är så många år sedan så jag minns knappt. Jag vaknade nyss och ska ta mig ut på en promenad tänkte jag.

3. oj det har jag missat de gånger jag varit i Stockholm. Men skall skriva upp det till listan. Har lovat sonen att han, jag och morfar skall flyga till stockholm i sommar, så då skall vi besöka detta stället :) Tror det gillas av alla tre! :)

1. Gör det! Tror verkligen ni alla kommer uppskatta det. Hagaparken i sig är också värd att se sig omkring i om ni ändå gör ett besök dit, särskilt på sommaren. :)

4. Vilken härlig utflykt ni gjorde, så skönt att gå inne i tropisk värme. Fjärilar är ju så fina. Skönt med middag i lugn och ro. Det bästa att ni kunde njuta av maten 😍

5. Åh, vilken mysig liten utflykt! Jag har varit där, men det var säkert 20 år sedan sist hehe. Min tisdag har börjat på bästa tänkbara sätt, med kattgos och plugg i skolskenet. ❤️

6. jag har varit där både som barn med skolan och med mina barn som mamma. Det är så fint där och många härliga djur att titta på :-)

7. Jag håller med om att det är skönt när det inte är för mycket folk när man ska gå på nåt sånt där så man slipper trängas för att se nåt :P Det är så roligt att gå på fjärilshus :) Vi hade också ett sånt här i stan innan :)

8. Kul att ni var på Fjärilshuset. Jag älskar fjärilshuset och har varit där några gånger med barnen. Det är lika roligt varje gång tycker jag att vara där.

9. Jag har varit där några gånger, men det var länge sedan nu. Letade i mitt arkiv, det vill säga bloggen ;) och såg att det var 2011: https://justnujusthar.com/2011/08/12/en-dag-i-fjarilshuset/

Det finns så mycket att göra i närheten av där man bor, men man blir litet hemma blind tror jag. När vi är utomlands eller på andra platser i landet tar vi reda på allt om platsen och besöker många platser, men inte hemma. För ett par år sedan bestämde vi oss för att turista vår hemstad, Stockholm, och det blev väldigt mysigt och kul att se staden på ett nytt sätt.

1. Vad kul att läsa om din upplevelse! Häftigt att en fjäril slog sig ner på handen. Väntade mig nästan att en fjäril skulle dyka upp på axeln, men de virvlade bara runt istället. :)

Jaa man blir ju det. Finns många ställen här jag vill besöka men aldrig gör. Tänker att vi kommer bli bättre på det när Harry blivit större, skulle jättegärna turista här. :)

10. Men YEEES! Och wow! Inlägget som jag längtat efter enda sedan igår. Gud vad häftigt. Jag bodde i Stockholm i 18 år men har inte heller varit där någon gång i mitt liv. Känns väldigt aktuellt nu när My finns med i bilden. Hon skulle nog älska det!

1. Jaaa, är ni på besök här så gå absolut dit! Det var så fint och mysigt att gå omkring bland all växtlighet och fjärilar som flög. :)

11. Men wow vilket fint ställe! Har aldrig varit där men får nog dit nästa gång vi är i stockholm 😊 Tack för tipset!

12. Jag tror jag var där för många herrans år sedan, men minns inte riktigt.
    Ser underbart ut ❤ kanske vore något att besöka ❤

13. Ohh det är nog superhäftigt att gå där kan jag tro, samt så skönt att ni kunde äta lunch i lugn och ro tillsammans medans plutis sov

14. Jag har varit på Fjärilsmuseet några gånger som jag jobbat som förskollärare i Vasastan bland annat. sista gången var förra sommaren tror då var vi där jag dottern och maken. Då var fjärilarna modiga och visade sig. Några gånger minns jag att vi knappt såg någon. Men den blå ni fick se var ju helt underbar.

15. Stockholm tackar så mycket:-) Fjärilshuset och Hagaparken ligger i Solna. Så Solna Stad förlåter dig nog inte i första taget – hahaha:-)
    Japp, jag har både besökt Fjärilshuset, trampat på fjärilar och ätit i deras cafeteria. Åsså har jag såklart spelat brännboll i Hagaparken. Företagen jag jobbat på tyckte alltid att man skulle ha picknick i Hagaparken och spela brännboll.
    Härligt med en lunch på MoS med en sovande Harry. Killen är väluppfostrad, helt klart;-)

16. Vilken mysig utflykt, perfekt att göra i början på veckan. Vi skall gå på museum eller liknande under februari tänkte jag men här är det sportlov just nu och folk överallt

17. Jag älskar fjärilshuset. Bodde i Solna i 3 år o gick dit lite då o då. Är så fascinerad av fjärilens livscykel. Verkligen mysigt ställe gå dit i maj juni ännu mysigare då.

18. Jag har tänkt många gånger att jag vill till Hagaparken och fjärilshuset men varje gång jag är i Stockholm blir det annat istället. Ska det bli av?